Audi Q5 Hybrid
Op onbekend terrein
Eerst lachten de Europese autofabrikanten de Japanners hartelijk uit. Hybride-techniek zou te ingewikkeld zijn, het zou zijn achterhaald zodra het productieklaar was en het zou een auto te duur maken. Nu, ruim tien jaar later, komen de eerste Europese merken voorzichtig met hun hybrides op de markt. Het eerste model dat door Audi van hybride-aandrijving wordt voorzien is een middelgrote terreinauto: de Q5.
De Q5 is het eerste model dat door Audi van een hybride-aandrijving is voorzien. Het merk van voorsprong door techniek begeeft zich op onbekend terrein en heeft nog een flinke inhaalslag te maken.
Plus
- snel
- chique uitstraling
- ruim en praktisch
Min
- nog steeds niet zuinig
- schokken voelbaar tijdens wisselen van motor en/of versnelling
- aleen compleet met (kostbare) opties
Conclusie
De Q5 is het eerste model dat door Audi van een hybride-aandrijving is voorzien. Een weekje rijden met de Q5 geeft precies dat gevoel: het merk van voorsprong door techniek begeeft zich op onbekend terrein en heeft nog een flinke inhaalslag te maken. Het is als een computerprogramma met versie 1.0: alles werkt, maar de verfijning is nog ver te zoeken.
De concurrentie biedt hybrides die zuiniger en comfortabeler zijn. Bovendien heeft Audi zelf prima diesels in huis die zuiniger en tienduizend euro (!) goedkoper zijn. De vraag dringt zich daarom op wat de meerwaarde van deze hybride is. Het enige antwoord is de combinatie van het politiek correcte label Hybrid met de begeerlijke naam Audi.
Audi Q5 14 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
204.439 km - 2012 € 17.420,-
243.018 km - 2010 € 11.990,-
163.203 km - 2011 € 15.499,-
75.265 km - 2018 € 39.750,-
191.000 km - 2010 € 12.995,-
57.858 km - 2021 € 39.950,- incl. BTW
98.217 km - 2018 € 36.900,- incl. BTW
207.166 km - 2012 € 13.999,-
21.745 km - 2021 € 59.998,-
139.700 km - 2012 € 14.995,-
119.732 km - 2016 € 29.950,-
198.100 km - 2012 € 911,-
212.700 km - 2013 € 911,-
169.200 km - 2011 € 16.995,-