Ford C-Max PHEV
Hooggespannen verwachtingen
Wij willen elektrisch rijden! Wij willen het milieu ontzien! Wij willen minder bijtelling betalen! Wij willen onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen! Wij willen de wereld verbeteren! Wij willen vernieuwen! Het volk en de politiek spreken overduidelijk. En autofabrikanten staan onder grote druk om gehoor te geven aan die wensen. Daarom introduceert Ford nu de "C-Max Plug-In Hybrid".
De Ford C-Max Plug-ih hybrid is vooral een manier om de belastingdienst te slim af te zijn. De PHEV biedt minder binnenruimte dan een gewone C-Max en is alleen zuinig op de korte afstand.
Plus
- zeer snel, zeer zuinig
- comfortabel
- rijke standaard-uitrusting
Min
- accu's nemen groot deel bagageruimte in beslag
- onhandige locatie aansluitpunt stekker
- merkbaar zwaar
Conclusie
Onder grote druk van de markt heeft Ford een Plug-In Hybride versie van de C-Max gebouwd. In Amerika is dit model meer dan enthousiast ontvangen, want kort na de introductie zijn al 18.000 exemplaren verkocht. Omdat autobelastingen (bijtelling en BPM) in Nederland sterk afhankelijk zijn van de uitstoot van een auto, heeft Ford ook in Nederland hooggespannen verwachtingen van de C-Max Plug-In Hybrid.
Een week rijden leidt echter tot gemengde gevoelens. Omdat bij het ontwerp van de C-Max nooit rekening is gehouden met alternatieve aandrijvingen, zijn de twee sterkste punten van de C-Max verloren gegaan: de bagageruimte is minder groot en het weggedrag is minder goed. Aan de andere kant: vooralsnog is de C-Max de enige MPV op de markt met plug-in hybride techniek.
Daarbij rijst de vraag of een plug-in hyrbide de beste keuze was. Een plug-in hybride is vooral effectief op korte afstanden, maar de C-Max is bepaald geen stadsautootje (een B-Max of Fiesta was een logischere keuze geweest). Feit is wel dat de techniek doet wat het belooft. Onder de juiste omstandigheden vullen de benzinemotor en elektromotor elkaar perfect aan waardoor de Plug-In Hybrid beter presteert, meer comfort biedt en minder energie verbruikt dan een gewone C-Max.
Ford C-MAX 27 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
150.746 km - 2015 € 999.999,-
119.742 km - 2015 € 15.450,-
154.542 km - 2011 € 7.950,-
53.745 km - 2019 € 18.450,-
144.844 km - 2010 € 7.650,-
87.085 km - 2014 € 11.850,-
155.048 km - 2017 € 13.899,-
132.081 km - 2014 € 9.900,-
125.150 km - 2016 € 999.999,-
203.840 km - 2013 € 6.750,-
170.306 km - 2014 € 8.400,-
216.957 km - 2014 € 6.950,-
179.316 km - 2015 n.o.t.k.
105.821 km - 2007 € 6.950,-
283.527 km - 2010 € 5.990,-
94.025 km - 2012 € 8.450,-
120.606 km - 2017 € 13.780,- incl. BTW
129.982 km - 2013 € 7.295,-
117.094 km - 2011 € 8.950,-
115.113 km - 2008 € 5.950,-
93.722 km - 2016 € 15.950,-
168.307 km - 2015 n.o.t.k.
103.170 km - 2016 € 10.999,-
217.501 km - 2013 € 7.450,-
204.225 km - 2013 € 5.450,-