Renault Megane Electric
Gouden greep
De meeste autofabrikanten gaan stap voor stap over op elektrische aandrijving. Voor alle zekerheid bieden ze naast elektrische auto's ook nog modellen aan met hybride- of verbrandingsmotor. Renault zet echter een gewaagde stap: de nieuwe Megane is er alleen als elektrische auto. Overschat Renault zichzelf of is de "Megane E-Tech" een gouden greep?
Dankzij elektrische aandrijving biedt de 5e generatie van de Renault Megane echt meerwaarde boven de voorgangers. De E-Tech is comfortabeler, ruimer, voordeliger aanschaf/gebruik dan de vorige Megane.
Plus
- grote sprong vooruit t.o.v. vorige Megane
- vlot, stil en uitstootvrij
- rijke, moderne uitrusting
Min
- (vooralsnog) niet beschikbaar als stationcar
- voorwielen kunnen vermogen niet altijd aan
- geen ruimte voor voeten onder voorstoel
Conclusie
Is de nieuwe elektrisch aangedreven Renault Megane E-Tech een gouden greep of een mispeer? Het eerste, want het is de enige logische weg tot echte vooruitgang. Met een verbrandingsmotor had Renault alleen kunnen innoveren op het gebied van uiterlijk en ergonomie. Bovendien zouden zowel Renault als de klant de hoofdprijs betalen. Autofabrikanten betalen namelijk belasting over de uitstoot van hun verkochte auto's. Inmiddels kosten elektrische auto's hetzelfde als auto's met verbrandingsmotor, maar die laatste zijn duurder in gebruik (brandstof, afschrijving, onderhoud).
Toch is de Megane E-Tech veel meer dan alleen een logische stap vooruit. Het nieuwe platform biedt veel binnenruimte uit beperkte buitenmaten (alhoewel niet zo extreem als sommige concurrenten). De elektrische aandrijving maakt het mogelijk om veiligheids- en assistentiesystemen slimmer en accurater te maken. En uiteraard zorgt de elektromotor voor veel meer comfort. Kortom: elektrische aandrijving was de enige logische manier om de nieuwe Megane significant beter te maken dan de vorige.
Renault Megane 54 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
112.836 km - 2019 € 17.850,-
80.160 km - 2017 € 16.850,-
131.558 km - 2015 € 8.450,-
204.982 km - 2002 € 990,-
336.640 km - 2009 € 3.290,-
190.228 km - 2011 € 4.995,-
127.484 km - 2016 € 14.500,-
166.991 km - 2010 € 4.950,-
142.537 km - 2020 € 17.900,- incl. BTW
69.841 km - 2021 € 20.999,- incl. BTW
138.583 km - 2014 € 8.850,-
78.867 km - 2022 € 21.999,- incl. BTW
115.000 km - 2012 € 12.499,-
54.950 km - 2018 € 16.950,-
268.910 km - 2008 € 1.950,-
162.029 km - 2018 € 11.850,-
154.242 km - 2011 € 8.899,-
53.943 km - 2022 € 22.999,- incl. BTW
119.553 km - 2015 € 9.950,-
82.500 km - 2018 € 21.995,-
287.967 km - 2012 € 3.850,-
229.198 km - 2008 € 3.999,-
53.290 km - 2012 € 13.911,-
Renault Megane Cabrio 1.6-16V Kaleido?¤1999,-?Zeer nette auto originele achterbank is er ook nog bij
136.845 km - 2000 € 1.999,-
63.818 km - 2022 € 24.450,- incl. BTW