SsangYong Korando (2010 - 2019)

Uit de as herrezen

SsangYong stelt vol trots de geheel nieuwe Korando voor. Die trots is niet ten onrechte, want het merk heeft zware tijden doorgemaakt. Een nieuw moederbedrijf en een nieuwe Nederlandse importeur zorgen er samen voor dat SsangYong weer helemaal terug is. De bestaande modellen zijn inmiddels gemoderniseerd en het eerste geheel nieuwe model is een feit: de Korando.

Autotest | SsangYong Korando (2010 - 2019) Uit de as herrezen

De Korando is de eerste van een nieuwe generatie modellen van SsangYong. Technisch helaas nu al verouderd, maar een grote sprong vooruit t.o.v. de vorige generatie SsangYong modellen.

Plus

  • grote vooruitgang t.o.v. vorige generatie
  • sportieve ondertoon

Min

  • hoog verbruik
  • op geen enkel punt beter dan de concurrentie

Conclusie

Het Koreaanse merk SsangYong is na enkele jaren afwezigheid uit de as herrezen. Nadat de bestaande modellen zijn gemoderniseerd, is de Korando het eerste geheel nieuwe model dat het nieuwe SsangYong introduceert.

Helaas is merkbaar dat het ontwerp al op de tekentafel lag toen SsangYong in zwaar weer kwam. Het ontwerp van de nieuwe Korando is daarom relatief oud en dat is op sommige punten te merken. Het verbruik is beduidend hoger dan bij vergelijkbare SUV's die vergelijkbare prestaties leveren. Dat maakt de Korando zowel duurder in aanschaf (CO2-heffing) als gebruik.

De vormgeving, de standaarduitrusting en de rijeigenschappen zijn wel prima. Dankzij het stugge onderstel en de korte schakelwegen heeft de Korando zelfs een iets sportief karakter. Uiteindelijk is de Korando geen hoogvlieger, maar wel een veelbelovend begin voor het nieuwe SsangYong.