Mercedes-Benz GL-klasse (2006 - 2012)

Cultuurshock

Wie naar een arm land reist, weet vantevoren dat de levensstandaard daar laag ligt. Maar eenmaal geconfronteerd met de harde realiteit, kan het toch schokkend zijn. Omgekeerd schrikt menigeen bij een bezoek aan Amerika van de enorme overdaad. Alles is groot, groter, grootst. Speciaal voor die markt ontwikkelde Mercedes-Benz de "GL". Maar wat is het nut van de GL-Klasse in Europa? Autozine zocht het uit tijdens een expeditie naar de ruige... randstad.

Autotest | Mercedes-Benz GL-klasse (2006 - 2012) Cultuurshock

De GL-Klasse biedt een antwoord op een vraag (7 personen in alle luxe vervoeren door ruig terrein, eventueel met aanhanger van 3,5 ton) waar bijna niemand mee zit. Voornamelijk bedoeld voor Amerika.

Plus

  • zeer ruim
  • minder onzuinig dan de concurrentie
  • comfortabel

Min

  • te groot voor parkeergarage of parkeervak
  • achterklep opent niet hoog genoeg

Conclusie

Wat is het nut van de Mercedes-Benz GL in de randstad? De lage verkoopcijfers geven een duidelijk antwoord op die vraag: geen. De GL-Klasse biedt een antwoord op een vraag (zeven personen in alle luxe vervoeren door ruig terrein, eventueel met aanhanger van 3,5 ton) waar bijna niemand mee zit. Daar verandert een moderne dieselmotor niets aan.

Voor de Amerikaanse markt beantwoordt de GL juist wel aan een vraag. Daar zijn de wegen slechter en is de auto niet meer dan gemiddeld groot. Dankzij het Europese design weet de GL zich positief te onderscheiden. Ook het weggedrag is vele malen beter dan dat van Amerikaanse SUV's. Tenslotte is het verbruik dankzij BlueTEC-techniek ongekend laag. Dat zal een hele cultuurshock voor de Yankees worden!