Chevrolet Orlando

Het moet wel leuk blijven

Bezuinigen is prima, maar het moet wel leuk blijven. Chevrolet heeft zich jaren lang geprofileerd als fabrikant van voordelige auto's. Maar Chevrolet is niet het enige merk dat zich onderscheidt door een lage prijs. Daarom wil de Amerikaanse fabrikant nu meer. De nieuwste Chevrolets moeten niet alleen goedkoper zijn dan de rest, maar ook nog eens meer uitstraling en meer rijplezier bieden. De eerste van die nieuwe generatie Chevrolets is de Orlando, genoemd naar de nummer één vakantiebestemming van Amerika.

Autotest | Chevrolet Orlando Het moet wel leuk blijven

Chevrolet wilde een gezinsauto maken die leuk en functioneel is. Als het gaat om ruimte en uiterlijk is de Orlando geslaagd. De matige motoren zorgen echter voor hoge gebruikskosten.

Plus

  • originele, stoere uitstraling
  • scherpe prijs
  • ruim en praktisch

Min

  • hoog verbruik, matige prestaties (benzinemotor)
  • hoog verbruik (dieselmotor)

Conclusie

Is Chevrolet er in geslaagd om een gezinsauto te maken die niet alleen ruim en voordelig is, maar ook nog eens leuk om te zien en te rijden? Ja, op één punt na: motorisch scoort de Orlando slechts een magere voldoende. De 1.8 benzinemotor presteert matig en heeft een hoog verbruik. De 2.0 dieselmotor (163 pk) presteert prima, maar is bijna even dorstig als de benzinemotor. Daarmee is de Orlando weliswaar voordelig in aanschaf, maar niet in gebruik.

Wanneer alleen naar de aanschafprijs wordt gekeken, is de Orlando zeer scherp geprijsd. Voor de prijs van een Orlando bieden andere merken kleinere auto's aan die even sterk zijn, of even grote MPV's die een kleinere motor hebben.

Op alle andere punten gaf de proefrit met Chevrolets zevenzits MPV het feestelijke gevoel dat hoort bij de naam Orlando. Het uiterlijk is stoer en onderscheidend, terwijl de auto even ruim en praktisch is als de tegenstrevers. De wegligging is prima, wat zowel de veiligheid als het rijplezier ten goede komt. Bezuinigen is prima, maar dankzij de Orlando kan het wel leuk blijven.