Toyota Land Cruiser (2009 - 2017)

Moderne mastodont

SUV's zijn volstrekt overbodige auto's. Ze hebben het uiterlijk van een terreinwagen, maar presteren matig tot slecht in het terrein. Door hun enorme omvang en hoge zwaartepunt is het weggedrag (en dus de veiligheid) matig. Bovendien verbruiken SUV's overmatig veel brandstof. Gelukkig is de Toyota Land Cruiser geen SUV: dit is één van de laatst overgebleven, echte onvervalste terreinauto's.

Autotest | Toyota Land Cruiser (2009 - 2017) Moderne mastodont

De Toyota LandCruiser is een legende. En na een testrit kan alleen maar worden geconcludeerd: terecht! De LandCruiser presteert goed op de openbare weg, maar is welhaast onverslaanbaar in het terrein.

Plus

  • zeer capabel in het terrein
  • elektronica verhoogt veiligheid en off-road capaciteiten

Min

  • geen solide Toyota-gevoel
  • onrustig schakelen automatische versnellingsbak

Conclusie

Tussen alle SUV's, softroaders, crossovers en andere goedkope imitaties is er één constante factor: ook de nieuwe Toyota LandCruiser is weer een onvervalste terreinauto geworden. Dit is geen auto waarbij allerlei concessies zijn gedaan aan de terreinvaardigheid, omwille van het comfort. Off-road capaciteiten staan nog steeds op de eerste plaats bij de LandCruiser.

Wel is het weggedrag verbeterd ten opzichte van de voorganger. Bovendien is het verbruik minder hoog dan voorheen. Daarbij is de uitrusting royaler geworden en staat het comfort op een hoger niveau. Dankzij een veelheid aan elektronische hulpmiddelen is de terreinvaardigheid niet zozeer verbeterd, maar maakt de LandCruiser terreinrijden veel makkelijker. Deze mastodont is daarom met behoud van karakter succesvol gemoderniseerd.