Suzuki Grand Vitara

Eindelijk weer een echte

Moderne SUV's zijn steeds meer imago-auto en steeds minder terreinauto geworden. Logisch, want menigeen koopt een dergelijke auto alleen om de ruimte en de uitstraling. Dan is betalen voor ongebruikte techniek weggegooid geld. Maar wat als een SUV wel wordt gebruikt voor de wintersport? Als de auto wel een aanhanger moet trekken? Of als de gebaande paden wel worden verlaten? Gelukkig is er weer een echte SUV op de markt: de nieuwe Suzuki Grand Vitara.

Autotest | Suzuki Grand Vitara Eindelijk weer een echte

De Suzuki Grand Vitara is een echte terreinauto. Dat betekent een matig comfort en weggedrag op de openbare weg, maar ijzersterk in het terrein. Bekend om ruimte en hoge betrouwbaarheid.

Plus

  • presteert goed off-road
  • geslaagde vormgeving
  • zeer ruim

Min

  • presteert minder on-road
  • onlogisch leveringsprogramma (4wd techniek / motoren)
  • fors brandstofverbruik

Conclusie

Een tweeledige conclusie voor een tweeledige test. Het eerste deel van de proefrit werd verreden op de openbare weg. Daar scoort de nieuwe Suzuki Grand Vitara met een geslaagd uiterlijk, veel ruimte en een verdienstelijk weggedrag. Maar deze derde generatie van de Grand Vitara is minder stil, snel en comfortabel dan SUV's die puur zijn bedoeld als ruime personenenauto en alle capaciteiten als terreinauto zijn kwijtgeraakt.

In het terrein is de ervaring met de Grand Vitara compleet anders. Alles wat is ingeleverd aan raffinement op de verharde weg, wordt in het terrein dubbel terugbetaald. Dit is geen SUV die vergeten is waar het allemaal om ging: met de Suzuki Grand Vitara kan en mag alles. Eindelijk weer een echte SUV (Ivo Kroone).