Range Rover (2001 - 2012)
De SUV voorbij
Ondergetekende houdt niet van SUV's. Uitgaande van het principe "doe het goed of doe het niet" scoren de meeste SUV's op alle punten "niet". De rijeigenschappen zijn net niet die van een personenauto en de terreincapaciteiten net niet die van een echte off-roader. Land Rover bouwde al terreinauto's voordat de term "SUV" werd uitgevonden. Alhoewel de fabrikant graag een graantje mee pikt van de trend, geeft de Range Rover vanaf de eerste kennismaking het gevoel ver boven de gemiddelde SUV te staan. Lees waarom.
De benaming SUV doet de Range Rover zwaar tekort. Als enige combineert de Range Rover comfort van topniveau met welhaast legendarische prestaties in het terrein. Kostbaar, onhandig groot maar gaaf.
Plus
- the best 4x4 by far en dan een heleboel meer
Min
- zeer hoog brandstofverbruik
- onhandig groot
- uiterst kostbaar
Conclusie
Land Rover maakt the best 4x4 by far, maar een Range Rover biedt nog veel meer dan dat. De Range Rover V8 Vogue combineert de luxe en het comfort van een toplimousine met de capaciteiten van een onvervalste terreinreus. Bovendien is het rijden in een Land Rover (iedere Land Rover) een unieke belevenis. Dat heeft niets te maken met de naam of het uiterlijk, maar puur met de rijeigenschappen.
Terwijl andere fabrikanten hun SUV steeds meer kwaliteiten van een personenauto geven, probeert Land Rover juist de terreinauto te perfectioneren. De Land Rover Range Rover is de SUV daarom met afstand voorbij.
Land Rover Range Rover 7 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
340.123 km - 2004 € 1.750,-
99.494 km - 2018 € 79.999,-
212.000 km - 1987 € 8.950,-
277.005 km - 2004 € 9.995,-
232.000 km - 1990 € 12.950,-
215.136 km - 1990 € 5.250,-
149.817 km - 2017 n.o.t.k.