Subaru Legacy (1990 - 2003)

Schijn bedriegt

De Subaru Legacy is op het eerste gezicht een heel gewone middenklasser. Met een ontwerp dat duidelijk meer uit de windtunnel dan uit de creatieve geest van een vormgever komt, is de auto zelfs een tikje saai te noemen. In de fel bevochten prijsklasse van zo'n fl. 50.000,- valt de Legacy daarom niet erg op. Dat is jammer, want Subaru zet een geheim wapen in waarmee het merk zich van alle concurrentie onderscheidt: all wheel drive.

Autotest | Subaru Legacy (1990 - 2003) Schijn bedriegt

Maar de Subaru is een middenklasser met een paar extra's, extra's waarmee de auto duidelijk boven dat gemiddelde uitsteekt. De rijeigenschappen zijn subliem en dat verhoogt ook de veiligheid.

Plus

  • zeer goede wegligging
  • heel prettige motor
  • grote actieve veiligheid

Min

  • zijwindgevoelig
  • matig schakelende versnellingsbak
  • geen zijairbags

Conclusie

De Subaru Legacy is op het eerste gezicht een gewone middenklasser. Zowel het interieur als het exterieur vallen in de slaapverwekkende middenklasse waar de Mitsubishi Carisma en Toyota Avensis de boventoon voeren.

Maar de Subaru is een middenklasser met een paar extra's, extra's waarmee de auto duidelijk boven dat gemiddelde uitsteekt. Die extra's zijn echter niet aan de buitenkant te zien, maar moeten worden gezocht in techniek die borg staat voor zeer goede rijeigenschappen. Dankzij de toepassingen van permanente vierwielaandrijving en een heerlijke boxermotor staan de rijeigenschappen van de Legacy op een welhaast eenzaam hoog niveau. Dat geeft niet alleen extra rijplezier, maar ook een grote dosis actieve veiligheid.