Nio ET7

De belofte van een nieuwe dag

Al 4 jaar is het Chinese merk "Nio" actief op de thuismarkt. Met de komst van een tweede generatie auto's breidt Nio nu uit naar de rest van de wereld. Om meteen naam te maken, begint Nio met het topmodel: de ET7. Afgaande op de specificaties is de ET7 nu al superieur aan de gevestigde orde. Maar hoe doet de ET7 het in de praktijk?

Autotest | Nio ET7 De belofte van een nieuwe dag

De Nio ET7 is een grote, luxe elektrische auto. De ET7 onderscheidt zich met zelfrijdende functies, een slimme assistent en de mogelijkheid om batterijen te wisselen. Mechanische basis staat.

Plus

  • uiterst comfortabel
  • innovatief
  • zeer snel

Min

  • zelfrijdende functies doen meer fout dan goed
  • slimme assistent is nog niet erg slim
  • relatief kleine bagageruimte en geen bergruimte onder motorkap

Conclusie

Heeft de Nio ET7 het in zich om de wereld buiten China te veroveren? Na een proefrit is het antwoord een voorzichtig "ja". Die voorzichtigheid wordt betracht omdat alles wat de ET7 uniek maakt niet getest kon worden (eenvoudig opwaarderen van componenten), nog in een pril stadium verkeert (slimme assistent), of nog niet in Europa is toegestaan (zelfrijdende functies).

Daarom is deze eerste kennismaking vooral die met de basisfuncties. Als het gaat om de bouwkwaliteit, het weggedrag en de aandrijftechniek, dan staat Nio nu al op het niveau van de gevestigde orde. Echter, bij de gevestigde orde blijft het daarbij. Nio hoort echter bij de merken waarbij mechaniek slechts de basis vormt en de software het verschil maakt. En juist omdat software eenvoudig is aan te passen, kunnen alle beloften in de toekomst worden ingelost. Vandaar ook de naam, want "Nio" betekent "een nieuwe dag" in het Chinees.