Mercedes-Benz GLC F-Cell

Nieuwe wegen naar nieuwe energie

De schadelijke uitstoot van auto's moet worden verminderd. Dat is wel duidelijk. Maar de aanpak daarvan verschilt per land. Sommige landen zijn helemaal klaar voor elektrisch rijden, andere stimuleren waterstof en weer andere landen houden halsstrarrig vast aan diesel. Daarom werkt Mercedes-Benz tegelijkertijd aan verschillende nieuwe technieken. Dat begint met het zuiniger maken van bestaande motoren. De meest gevanceerde nieuwe techniek is een hybride waterstof-elektro auto. Maak kennis met de Mercedes-Benz GLC F-Cell.

Autotest | Mercedes-Benz GLC F-Cell Nieuwe wegen naar nieuwe energie

De Mercedes-Benz GLC F-Cell is een elektrische auto en waterstof auto in 1. Hiermee wordt de drempelvrees tot rijden op waterstof weggenomen. De F-Cell is experimenteel en (nog) niet te koop.

Plus

  • wel waterstof, geen volledige afhankelijkheid van tankstations
  • rijdt als een gewone GLC

Min

  • minder bodemvrijheid dan gewone GLC
  • matige prestaties
  • minder actieradius dan 100% elektrische auto

Conclusie

De Mercedes-Benz GLC F-Cell gaat verder waar andere waterstofauto's ophouden. Dankzij een combinatie van een brandstofcel en een batterij, kan de GLC F-Cell zich gedragen als een elektrische auto of kan worden gereden op waterstof. Daarmee is de GLC F-Cell minder afhankelijk van waterstoftankstations en maakt Mercedes-Benz deze nieuwe energiebron een (iets) realistischer alternatief.

De bagageruimte is iets minder groot dan die van een conventionele GLC, maar verder biedt de innovatieve techniek alleen maar voordelen. De GLC F-Cell presteert goed (maar niet zo overweldigend goed als de meeste andere elektrische auto's in dit segment), is superstil en heeft een prima weggedrag.

Vooralsnog is de GLC F-Cell bedoeld als experimenteel voortuig. Omdat het hier slechts gaat om een proef, is waar mogelijk gewerkt met bestaande componenten en daarom is de actieradius kleiner dan die van moderne elektrische auto's. De belangrijkste les van deze proefrit is daarom dat het concept deugt. Hopelijk wordt de nodige ervaring opgedaan om deze techniek uiteindelijk voor het grote publiek beschikbaar te maken om nieuwe wegen te bieden naar nieuwe energie.